Pedalhammer, fjederhammer eller på engelsk “treadle hammer”.
Jeg havde gennem et stykke tid gået og puslet med tanken om at lave en pedalhammer, til hjælp når jeg skal lave damaskstål og klinger af motorsavskæder.
Jeg har valgt de motoriserede hamre fra, da de vil larme alt for meget. Jeg vil fortsat gerne have et godt forhold til mine naboer.
Det er ikke mange billeder/sider om pedalhamre, man finder på internettet, men det er lykkedes mig at finde nogle, hvor jeg har brugt billederne til inspiration.
Jeg lavede en tegning, og ud fra den er følgende model i forholdet 1:2 så lavet.
Princippet i en pedal hammer er, at når man træder pedalen i bund, trækkes hammerdelen ned via et trækstangsprincip, og rammer armbolt-delen.
Her ses pedalhammeren, hvor pedalen er trådt i bund, og hammerdelen hviler på armbolt-delen.
En pedalhammer er yderligere forsynet med et par fjedre, der trækker pedalen op igen, og dermed også hæver hammerdelen, når trykket på pedalen lettes. Kunsten er så, at justere fjedrene, så de kan løfte hammerdelen, uden at det er umuligt at træde pedalen i bund.
Min hammer bliver lavet, så den kan være i min lille smedje, og bliver derfor kun 150 cm høj, og med en hammer-vandring på omring 45 cm.
Så er materialerne ved at være samlet: jeg har købt 100 x 100 mm firkantrør i 5 mm godstykkelse, i 2,5 meters længer, har skaffet 50 x 50 mm firkantrør også i 5 mm gods, og har fået lovning på fjederstål i 1,5 meters længder, hvis jeg selv afmonterer dem, hvilket jeg selvfølgelig gør.
Her er stumperne skåret ud. De mangler bare at blive slebet ned, og kold-galvaniseres. Herefter skal alle hullerne bores, og det hele males sort.
Så er det sidste rust banket af stålet, og jeg har fået kold-galvaniseret det sidste.
Jeg har fået boret huller i hammer ”hovedet”, det er 100 x 100 x 400 mm, hullerne (10,5 mm) er boret 50 mm fra toppen og 100 mm fra bunden.
Jeg har fået skåret ambolt-delen ned til 800 mm.
Jeg er stødt på det lille problem, at stålet jeg skal bruge til “armene” tilsyneladende er hærdet, og jeg har sløvet et bor på mindre end et hul!. Jeg måtte have stålet i essen, og så lade det køle langsomt af, så det er til at bearbejde.
Dette er den løsning på udformningen af hammerhovedet jeg er endt med at bruge. Dette var det foreløbige resultat. Jeg endte med at sætte hammerdelen diagonalt(Skråt), det blev nemmere at komme til på den måde, når jeg står foran hammeren og træder på pedalen. De er svejset sammen, og på hammer og amboltdelene.
hammerhovedet har været en tur på badevægten, det vejer 16 kg. Jeg overvejede, om jeg skulle lave hammerhovedet sådan, at jeg kunne udskifte hovedet med forskellige udgaver. Det endte med at blive en fast løsning.
Her er et billede af den sidste, afsluttende prøvesamling.
Den er ikke malet færdig, det skete først efter samlingen. Den mærkelige form på fodpladen skyldes, at hammeren kommer til at stå i et hjørne. Fjedrene er ikke kraftige nok, så det arbejder jeg videre med. Rebet og brædderne er for at holde det hele på plads, når den ikke er svejset sammen.
Jeg var i Kalundborg hos Jesper Rasmussen, og fik pedalhammeren svejset sammen. Det er en fornøjelse at få hjælp af en fagmand. Der blev lavet flere ændringer under vejs. Der blev svejset rør i, hvor boltene går gennem rørene.
Jesper opfandt en retur-fjeder, der skubber hammeren op igen.
Her er den prøvesamlet, inden den blev læsset på traileren og kørt hjem. Dagen efter blev brugt til at få monteret retur-fjederen, banke rust af bundpladen og give den kold-galvanisering, og male den.
For at dæmpe det drøn, der kommer når hammerhovedet rammer amboltdelen, har jeg monteret en 25 mm støjdæmpningsplade under den 10 mm jernplade, som det endte med at pedalhammeren fik som bundplade.
Nu står hammeren på sin plads i smedjen, den øverste montering af fjedrene er rykket meget længere bagud, så de bliver strammere.
Den blev justeres lidt mere, inden den var helt færdig. Hammerhovedet ramte en smule for langt til venstre, set forfra, så jeg blev nødt til at lavet nogle mellemlægsskiver til armene, så det blev rettet ind.
Jeg rykkede lidt rundt igen i smedjen, så nu står pedalhammeren godt i bagerste hjørne af smedjen, ved siden af kulessen.
Så fik jeg endelig afprøvet pedalhammeren, jeg har fyldt blyklodser i det bagerste firkantrør, og nogle skefulde sand i hammerhovedet. Det gør hammeren dejlig afdæmpet. Jeg afprøvede min nye opstilling af gasessen i smedjen samtidig. Den kommer til at stå ude, når den skal bruges, der bliver alt for varmt i min lille smedje.
Jeg brugte primært stræk-delen af hammeren, og det fungerer fint. Nu må jeg snart i gang med nogle mønstersmedede klinger!
Mål på de enkelte dele:
Bagstolpe (A) : Firkantrør 10 x 10 x 135 cm
Ambolt (B): Firkantrør 10 x 10 x 80 cm (fyldt med sand)
Hammerdel (C) :Firkantrør 10 x 10 x 40 cm
Pedalarm (D) : Vinkeljern 5 x 5 x 90 cm
Tværligger til pedalarm (E) : Vinkeljern 5 x 5 x 25 cm
Tværligger (F) : Firkantrør 5 x 5 x 55 cm
Arme til hammerdelen (G): 4 stk. fjederstål 4 x 1,5 x 75 cm
Forbindelsesstænger mellem pedalarm og arme til hammerdelen(H) : 2 stk. 4 x 4,5 x 100 cm
Bundplade (I) : 50 x 100 x 2 cm
Fjedre til at løfte hammerdelen (J) : 4 stk.
110 x 110 x 20 mm stål til underlag for hammerdelen samt selve hammerdelen 2 stk.
og:
10 mm gevindstænger, låsemøtrikker, spændeskiver.
Hvis der er noget, der er uklart, så send en mail, så skal jeg forsøge at forklare/ komme med uddybende billeder.
Hej Michael
Beklager det sene svar, havde overset dit spørgsmål. Fjedrene er købt på loppemarkeder, du ved de der mavetrænere der var så moderne for nogle år siden.
Super fint projekt! Det må jeg sige.
Målsætning af hullerne, er det noget du husker?
Hvis du kikker på det 5. billede fra toppen, så står målene der, det er de samme på den bagerste stolpe.
Mvh Torben
Tak for svaret.
Mvh Nick
hvor købte du fjedere
Hej Michael
Beklager det sene svar, havde overset dit spørgsmål. Fjedrene er købt på loppemarkeder, du ved de der mavetrænere der var så moderne for nogle år siden.
Mvh Torben